En daar gaan ze weer bij het Christen Demoniserend Appel, het debat bij Pauw en Witteman gezien. Wat een gebral over de PVV. Uitsluiten die PVV !! Er wordt door het CDA niet meer samengewerkt met de PVV. !
Heb nog geen enkele CDA-er de uitermate relevante vraag horen stellen of de PVV ooit nog wel met het CDA zou willen samenwerken.
Eergisteren bij NieuwZuur: Judas in hoogsteigen persoon kunnen aanschouwen.
Ernst Hirsch Ballin met gedragen stem: wij moeten open zijn over ons PVV-verleden.
Ik veerde overeind, hoorapparaat gecontroleerd...Wat zegt ie nou, zei hij nou PVV of NSB? De wijze waarop hij erover sprak, suggereerde het laatste.
Hier leek een man aan het woord die de mening was toegedaan dat het CDA alleen nog bestaansrecht had wanneer het zijn welgemeende excuses zou aanbieden aan de nabestaanden van de
slachtoffers van het schrikbewind dat het volk zo wreed onder de knoet had gehouden. Die vond dat de partij deemoedig maar zonder enige terughoudendheid haar medewerking diende te verlenen aan de opsporing en berechting van hen die het zover hadden laten komen. En één ding moest de Nederlandse bevolking daarbij worden gegarandeerd, zo leek ik wel te horen: geen CDA-er zou zijn collaborerende partijgenoten sparen.
Zwijgen leidde niet tot eendracht. Nooit mocht derhalve worden toegegeven aan de op zich begrijpelijke neiging om hun wandaden te verhullen. Wie hun namen noemde, pleegde geen verraad maar diende zelfs het landsbelang. Een interne waarheid- en verzoeningscommissie was een gepasseerd station.
Bisschop Tutu was onverrichter zake terug naar Zuid-Afrika gestuurd.
Dit moest een oefening in nederigheid en openhartigheid worden. Alleen indien het CDA in het openbaar met alle mogelijke middelen boete zou doen voor het onuitwisbare feit dat het met een stel landverraders in zee was gegaan, zou het nog met zichzelf in het reine kunnen komen. Al was de uiteindelijke beslissing dienaangaande vanzelfsprekend aan de Heer in Wiens opdracht de partij de christendemocratische taak in deze zwarte periode helaas ten hele gedwaald had vervuld.
Ik had het goed gehoord.
Ernst Hirsch Ballin had het werkelijk over "ons PVV-verleden".
Hoe zat Hirsch Ballin, alias het monster van Frankenstein, daar?
Als een man die zijn gelijk kwam halen en daartoe overigens ook ruimschoots in de gelegenheid werd gesteld, net als Ab KLink elders.
In werkelijkheid stond niet het partijbelang bij hem voorop, maar zijn eigen belang, en legde hij daarbij hetzelfde enge fanatisme aan de dag als toen hij als minister van Justitie elke ezelsoor in alle juridische geschriften naspeurde op zoek naar een mogelijke aanleiding om Wilders een strafproces aan te naaien; hetzelfde enge fanatisme als zijn ambtenaren vier jaar geleden, toen zij onder zijn bewind cartoonist Gregorius Nekschot oppakten.
De in correctheid verpakte wraaklust waarmee Hirsch Ballin sprak doet mij...uitleg overbodig.
Ik ben er zeker van dat, als Geert Wilders op 12 september zoveel zetels behaald dat geen enkele partij nog om hem en zijn PVV heen kan, ik een week lang in de armen van Bachus zal vertoeven.