Stem nee!
AMSTERDAM - Op 15 of 16 mei moet het Nederlandse parlement stemmen over het ESM (European Stability Mechanism)-verdrag.
Nu zijn verdragen meestal erg saaie onderwerpen om aan te kaarten maar dat is deze keer absoluut niet het geval. Mijn advies aan het parlement: stem nee!
En wij kunnen als burgers een handje helpen. Het is van belang, want het ESM zet de democratie buitenspel.
Het ESM was origineel bedoeld als vervanger van het Europese noodfonds (EFSF) maar nu is het de bedoeling dat ze tijdelijk (?) naast elkaar gaan opereren. Het ESM moet €700 miljard te besteden krijgen, waardoor Nederland garant staat voor een slordige €40 miljard. Dit bedrag kan nog oplopen want sommige beleidsmakers en instellingen stellen dat er €3000 miljard nodig is om de boel op de rails te houden.
Nu zijn dit enorme bedragen en ik ben faliekant tegen de eindbestemming (de PIIGS en Europese banken) maar dat is niet het onderwerp wat ik nu wil aansnijden. Wat ik wel wil aansnijden is dat het ESM-verdrag absoluut en onomwonden ondemocratisch is en vol met politieke en financiлle gevaren.
Bijvoorbeeld:
Kapitaal voor het ESM moet onconditioneel en onherroepelijk en binnen 7 dagen worden overgemaakt als het ESM hierom vraagt. Dit betekent ook dat een nieuwe regering geld moet overmaken ook al willen zij (en het parlement en de bevolking) het niet!
Het ESM mag anderen voor de rechtbank dagen maar andersom mag niet. Het ESM geniet volledige immuniteit; haar vastgoed, kapitaal en andere bezittingen zijn immuun voor welke vorm van juridisch proces dan ook. Dit betekent dat er nooit een huiszoeking of confiscatie kan plaatsvinden bijvoorbeeld. Dit geldt ook voor de directeuren en de andere werknemers van het ESM; hun papieren zijn geheim, kunnen nooit opgevraagd worden, hun handelen in naam van het ESM is niet vervolgbaar, etcetera.
Kortom, het ESM zet de democratie volledig buitenspel. Geen enkele regering, wetgevende macht of democratische wet kan het ESM ter verantwoording roepen. Een organisatie die boven de wet staat, die boven elk democratisch proces staat maar die wel onherroepelijk en onconditioneel geld kan eisen van de ESM-lidstaten! Dus eerst om €700 miljard vragen en dan daar bovenop nog €2300 miljard eisen. In dit filmpje wordt alles begrijpelijk uitgelegd. Dit moet u zien. Parlementariлrs verenigt u!
Mijn eerste oproep is dan ook aan het bolwerk van onze democratie, het Nederlandse parlement, om nee te stemmen. Nogmaals, ik heb het dan niet eens over de discussie (die ik maar al te vaak voer) of het ESM-geld wel of niet naar de PIIGS (Portugal, Ierland, Italiл, Griekenland en Spanje) moet vloeien; nee het gaat nu om de democratische beginselen waar wij en met name onze voorouders zo hard voor hebben gevochten. Rond dagen als 4 mei en 5 mei leek mij het passend om dit aan te kaarten. Het ESM is gewoonweg ondemocratisch en parlementariлrs zouden dus niet anders kunnen stemmen dan nee. Waarom zijn er dan toch nog ja-stemmers?
Ik heb het idee dat de politiek zich te veel bezig houdt met symptoombestrijding (zie ook een eerdere column van mij). Gisteren zag ik een ludiek voorbeeld: de frietpas. De PvdA in Amsterdam wil zo voorkomen dat jongeren teveel friet eten als lunch. Aan de oorzaken (slechte educatie, slechte opvoeding, slecht ouderlijk toezicht, en zo verder) wordt niets gedaan; men verbiedt gewoon het symptoom. “Als daardoor de vrijheid moet worden ingeperkt, dan moet dat maar”, zo is de gedachtegang. Met dit soort denken is de democratie snel om zeep geholpen. Zoals ik in een andere column al stelde moet er juist worden aangestuurd op de plichten die burgers, naast hun rechten, hebben. Eigen verantwoordelijkheid en educatie zijn daarin essentieel. De overheid moet er in wezen voor zorgen dat mensen hun volle potentieel kunnen waarmaken, niets meer en niets minder. Een frietpas en een ESM staan haaks op deze democratische waarden.
Kiezers verenigt u!
Om onze parlementariлrs een handje te helpen kunnen we van alles doen. Ik schrijf deze column, op Twitter zijn Twittergebruikers zoals Geert Geel, JDReport, Schuldencrisis, WoekerPolitiek en Realshowstopper bezig met het mobiliseren van steun voor de Nee-stem. Ad Broere van
www.petitie.nl heeft al het nodige gedaan om dit bij de politiek onder de aandacht te brengen. Maar het is niet genoeg. Het is aan u, de burger, om uw stem te laten horen en te laten doen gelden. Schrijf, email, of bel onze parlementariлrs (Zie voor Eerste Kamer deze link, voor Tweede Kamer deze link) en laat ze weten (op een nette en onderbouwde manier) dat u tegen (of voor) het ESM bent zodat zij precies doorkrijgen hoe de meerderheid in Nederland erover denkt. Ik kan niet benadrukken hoe belangrijk dit is voor u, mij, de EU en ons nageslacht. U heeft tot 22 mei om zich te verdiepen in de ESM-materie; naar mijn mening een burgerplicht, waarzonder onze democratische rechten niet meer gewaarborgd kunnen worden.
Alexander Sassen van Elsloo is oprichter van Sassen Research & Consultancy Company. Voorheen was hij head of research bij Hobart Capital Markets in Londen en deed hij aandelen- en hedgefundsales bij onder andere Kepler, MF Global en Rabo Securities.
Bron DFT..
(...link)